3/10/2014

Mediteren op een regenachtige en winderige dag



Laatst, toen ik op het terrein wandelde, bedacht ik me dat mijn rol als boeman best vermoeiend is. Altijd opzoek naar slechte dingen om te verbeteren, zeker als het gaat om dierenwelzijn, om daar vervolgens –meestal ongegrond- om bekritiseerd te worden. Er zijn dagen dat ik als ieder andere dierenliefhebber zou willen zijn: van tijd tot tijd een dier redden en deze naar de opvang brengen. Want voor hun eindigt daar de taak en ze zijn trots op wat ze hebben gedaan, ze hebben een dier gered. Maar later, als je ze om een geldbijdrage te doen, zijn ze ineens toch niet zo toegewijd. Ze beginnen ons te beledigen door onzin uit te kramen als “noem jij jezelf dierenbescherming? Dit is toch je taak? Maar maak je geen zorgen, iedereen gaat dit te weten komen.” Hetzelfde geldt voor voormalig dierenbezitters die hun huisdier naar het asiel brengen. Ze doen dit zonder er bewust van te zijn dat het dier wat ze wegbrengen niet opnieuw geadopteerd zal worden zonder dat het gevaccineerd is, vrij van parasieten, gesterilliseerd, met chip en paspoort, en er zonder bij stil te staan dat het dier in de tussentijd iedere dag eet en poept en er iemand moet zijn om hiervoor te zorgen.
Soms is het beter om hier niet bij stil te staan want iedereen die naar Scooby komt wilt iets van ons, en ik wordt er persoonlijk soms nogal moe van om altijd de boeman te zijn en iemand de toegang te weigeren. Het is echter nu eenmaal het geval dat ik pragmatisch moet zijn en me moet realiseren dat Scooby nog vele jaren moet overleven en daar hoort het maken van moeilijke beslissingen bij. Geloof me, ik zou met alle liefde ieder dier in de wereld willen redden, maar als ik een verantwoordelijk persoon wil zijn heb ik geen andere keuze dan soms nee te zeggen en dat is echt niet makkelijk.
Tuurlijk, het is makkelijk om een dier van de straat te plukken en het naar het asiel te brengen zonder er bij stil te staan dat met jou nog zo’n 10-12 mensen dit iedere dag doen. Als jij degene bent die weigert ben jij de moeilijke. Dus daarom zou ik soms graag geen verantwoordelijkheden hebben maar het is nu eenmaal zo dat we bij Scooby erg verantwoordelijke mensen zijn en hoewel we onze mogelijkheden altijd nog proberen te rekken, moeten we ze niet zo ver rekken dat het knapt en ons systeem verstoord. Dus ik ben bang dat dit de correcte werkwijze is.
Kusjes, knuffels, bijtjes en verantwoordelijke likjes, Fermin.