1/27/2015

Podenco’s, podenco kruisingen en galgo kruisingen


Iedereen kent het probleem van de galgo. Er zijn zoveel organisaties die ons over hun problematiek informeren waardoor ook veel mensen deze honden wil adopteren. Dit is natuurlijk geweldig maar nu willen we u graag de problemen van een andere jachthond die ook op zichtjaagt bij jullie onder de aandacht brengen, de podenco’s. De problematiek van de podenco is hetzelfde als die van de galgo. Ze worden gebruikt voor de jacht. Alhoewel  ze bij ons in de omgeving praktisch niet worden gebruikt en daarom is mij niet helemaal bekent hoe ze deze honden gebruiken maar wat wel bekent is is de manier hoe ze worden afgedankt en gedood en dit is min of meer hetzelfde als voor de galgo’s. Ze worden o.a. opgehangen……. En vanuit mijn nederige mening vindt ik dat als we medelijden hebben met de galgo’s dan moeten we ook medelijden hebben met de podenco’s.

Er zijn een heleboel verschillende soorten podenco’s, en beetje bij beetje leren we meer en meer over hen. Maar nog steeds heb ik veel te leren.  In mijn omgeving is de lang- en kortharige podenco Portuguese de meest voorkomende. Om precies te zijn hebben we erdaar een heleboel van. En natuurlijk alle kruisingsvarianten hiervan. En ze zijn echt aandoenlijk. De ruwharige kunnen wat luidruchtiger zijn af en toe maar niet te erg. Toen ik langs de kennels wandelde zag ik er een zitten en ik werd spontaan verliefd op haar. Ze sprong heftig op en neer om mijn aandacht te trekken en dat is haar dus gelukt. Ik zal proberen op haar op te vangen totdat ze is geadopteerd.

Op dit moment redden we ook veel podenco’s en ik moet zeggen dat voelt echt goed om dit te doen. Voorheen hebben we er niet veel gered omdat het moeilijk is om ze te laten adopteren en dat heeft me voor lange tijd dwars gezeten. Waarom wel galgo’s en geen podenco’s als beide rassen evenveel ellende moeten ondergaan. Nu ben ik veel gelukkiger maar ja we hebben wel adoptanten nodig voor ze. En we redden niet alleen podenco’s maar ook de kruisingen. En als de raszuivere al een probleem zijn laat staan de kruisingen. Of misschien ook niet en is er in jullie hart ook een plekje voor hen vooral ook omdat we nu ook voor hen opkomen en redden. Er zijn zoveel organisaties die zich voor galgo’s inzetten maar podenco’s krijgen haast geen kans. Willen jullie hen een kans geven?

Ibizan hounds/ Podenco Ibizenco is vrij uniek hier. Soms hebben we Magnetos uit  Andalucie. We hebben in ieder geval genoeg keuze in Scooby om een podenco te kiezen die bij je past . Zouden jullie volgende keer eens willen nadenken hierover, tenslotte verdienen  ook zij een goed huis.

Kusjes, likjes en knuffels van ons allemaal, galgos, podenco’s andere honden en katten die ter adoptie zijn. En alle andere dieren van onze opvang. Ohhh en alsjeblieft vergeet niet vandaag nog te doneren. Zonder jullie hulp kunnen we niet.
Fermin