5/22/2014

Sommige dingen maken me boos 3




Zijn we nu gek geworden of niet? In dit land is er een hele sterke beweging tegen het laten inslapen van elk dier, maar tegelijkertijd krijgen we kritiek omdat we honden vervoeren naar andere landen. Sorry hoor maar de cijfers maken het duidelijk: in dit land en ook in het buitenland zijn er niet genoeg goede huizen beschikbaar voor alle dieren die geboren worden en dat is al jaren zo, dus ik denk dat onze lezers intelligent genoeg zijn om te beseffen  dat de opvanghuizen vol zitten en sommige asiels inderdaad dieren moeten laten inslapen. Is dat hun fout? In sommige gevallen wel  omdat ze niet genoeg promotie maken om hun dieren te laten plaatsen,  maar aan de andere kant zeg ik nee, ik weet zeker dat niemand het plezierig vindt om gezonde , en zelfs minder gezonde dieren te laten inslapen,  maar wat is het alternatief?
Ik heb altijd gezegd dat de enige manier is om mensen op te voeden en de wetten aan te passen zodat sterilisatie verplicht wordt maar het ziet er niet naar uit dat onze politici dat gaan doen. Maar wat nog erger is dat er niet eens een consensus hierover is. Ik zie met stijgende verbazing op websites van verschillende organisaties dat er tehuizen gezocht wordt voor zwangere teefjes  zodat ze hun puppies ter wereld kunnen brengen en opvoeden,  beseffen ze dan niet dat die de plek innemen van volwassen honden die ook een thuis zoeken? Beseffen ze dan niet dat als teefjes toch gesteriliseerd gaan worden, ze dat beter kunnen doen voor ze kleintjes op de wereld hebben gezet? Op deze manier maken ze het probleem alleen maar groter , terwijl zij zich de redder van de honden voelen. In mijn opinie zijn ze juist een onderdeel van het probleem. Ze doen niks met de opvoeding en de bewustwording want ze denken dat erna het probleem vanzelf over is.  Soms denk ik zelfs stiekem dat ze niet willen dat het probleem opgelost wordt  want dan valt er niets meer te “redden”. Iedere week hoor ik weer van een nieuwe reddingsorganisatie, zodat in een relatief kleine provincie als Valladolid er inmiddels al 12 van die organisaties zijn, organisaties die niet eens met elkaar communiceren. Dit is waanzin en dit moet stoppen maar ik zie het nog niet gebeuren. Nu lijkt het wel of de nieuwe mode is om pleeggezin te spelen,  we hebben allemaal pleeghuizen, ik heb zelf twee pleeghonden, maar je moet altijd bedenken dat pleegouder zijn niet gratis adoptie inhoudt, soms betalen de organisaties alles en dan wordt zo’n hond vergeten daar en verblijft langere tijd bij een gezin en als er dan een nieuw thuis voor hem gevonden wordt, voelt het voor zo’n hond wederom alsof ie in de steek is gelaten.
Nog iets geks dat ik heb zien gebeuren is dat er mensen zijn die zelf voor God spelen en uitmaken wie wel en wie niet dieren mag houden, en dan dieren zomaar weghalen bij mensen omdat ze bedacht hebben dat de omstandigheden slecht zijn. Dit kan niet, als de omstandigheden voor een dier niet goed zijn, dan rapporteer je dat aan de politie en het is aan hen om te zien of dat inderdaad zo is. Maar om dan zelf dieren weg te gaan halen omdat je denkt dat je het recht hebt.. we hebben daar situaties van gezien in Salamanca en Zamora, van organisaties die honden weghaalden, zeggend dat ze achtergelaten zijn, en ze dan chippen in hun eigen naam en hen niet meer aan de originele eigenaar teruggeven. Dat is ook gebeurd in Medina met drie pups en de eigenaar heeft nooit zijn honden teruggehad. Dit kan echt niet.. dieren redden is een ding, maar dieren stelen is iets heel anders, en geloof me, het gebeurt.
Kusjes likjes en knuffels van onze geredde dieren, Fermin