10/19/2014

Geluk


Als je me vandaag zou vragen, “Wat is geluk?”. Dan zou ik gelijk zeggen, “Geluk is mijn dagelijkse lange wandeling in Scooby", net als vandaag, zonder haast, gewoon rustig en vredig, praten tegen de dieren die daar leven. Ik zal jullie schetsen hoe die er vandaag bijvoorbeeld uitziet.

Het was vandaag niet te heet en niet te koud. Niet te zonning maar ook niet te bewolkt, gewoon een perfecte dag met zo’n 23 a 24 graden. Geen echte urgente zaken maar genoeg te doen en genoeg tijd om alles te doen en ervan te genieten.

Geluk is de wandeling tussen alle nieuw aangekomen paarden met Laura mijn galga aan mijn zijde. Tijd nemen om de paarden rustig te benaderen en ze te laten weten dat we te vertrouwen zijn en we ze geen pijn zullen doen. En toen gebeurde het, zelfs de meest angstigste mocht ik aanhalen.

Geluk is ook om mijn armen om hun nek te slaan zoals bij Beduino of Estrella en hun kracht te voelen en hun energie langzaam door mijn lichaam te laten vloeien.

Geluk is ook om wat voer in onze vijver te gooien en te zien hoe de vissen komen eten, want ook vissen beschermen we.

Geluk is ook om rustig te gaan zitten en alle dieren naar me toe te laten komen, mijn honden, de geiten, de paarden. Zelfs de meest angstige onder hen kun je aan zien dat eigenlijk het enige wat ze willen is geknuffeld te worden net als alle andere dieren en dat het alleen een kwestie van tijd en geduld is.

Geluk is een wandeling te maken langs de honden en hun gedag te zeggen en je realiseren dat ze je begrijpen. Ze begrijpen dat het verleden verleden tijd is en dat ze nu ook gelukkig kunnen zijn. Kijkende naar de laatst geredde honden die zo mager waren toen ze binnen kwamen en te zien dat ze flink zijn toegenomen in gewicht en dat ze beetje bij beetje leren om mensen weer te vertrouwen.

Geluk is te zien dat Austin, Lola en de anderen goed aan het herstellen zijn.

Geluk is om te doen wat ik heb gedaan vandaag, de hele dag rondlopen tussen de dieren, om ze te knuffelen, van ze te houden en te zien dat ze ook van  mij houden, paarden, geiten, schapen, varkens, ezels, honden, katten, fretten, kippen, eenden, ganzen etc etc.

En aan het eind van de dag me realiseren wat ik hier heb gecreëerd. Meer dan 1000 gelukkige dieren, het grootste asiel van Spanje. En ik ben er zeker van dat 99.99% van de dieren hier gelukkig zijn. Iedereen zegt dat Scooby een virus heeft en dat als je als vrijwilliger hier komt  je wordt besmet, en ik kan dit volledig onderschrijven. Als je echt van dieren houdt dan denk ik dat er maar heel weinig plaatsen in de wereld zijn zoals hier.

En weet je wat nu het toppunt van geluk is? Als ik die wandeling nu ook zou kunnen doen zonder die pijn in mijn knie, want daar heb ik flink last van. Ik moet gaan afvallen dan zal het zeker beter gaan met mijn knie.

Als je ook eens van het geluk hier wilt proeven kom eens bij ons werken.
Er is maar een klein probleempje en dat is dat dit geluk een flinke prijs heeft. Willen jullie ons helpen.

Bedankt iedereen.

Fermin