4/18/2013

Nou, nou nou…



Het is al weer even geleden dat ik jullie voor het laatst een verhaal vertelde, maar de waarheid is dat, behalve het vrijnemen van de Paasweek, ik vreselijk druk ben geweest met andere dingen. In elk geval, ik ga nu verder en ik moet echt focussen. Ik wilde jullie vertellen dat we 200 kippen hebben gered uit een kippenhok. Het soort kippen dat wordt mishandeld om hun eieren. Het soort kippen dat hun hele leven in een kooi zit en als ze niet meer winstgevend zijn, dan worden ze naar een slachthuis gebracht en dit is hun laatste en enige kans dat ze ooit het zonlicht zien.
Om je de waarheid te vertellen, is dit één van de reddingen waar ik het meest trots op ben. Omdat ik hiervoor nooit heb begrepen waarom het redden van kippen zo belangrijk is. Het lijkt zo’n kleine zandkorrel in de woestijn. We hebben er 200 gered, maar op diezelfde plek zijn een miljoen kippen opgeofferd! Ik ben een kippenfan geworden omdat, hoewel het er maar 200 zijn, het zijn wel 200 dieren die nu in vrijheid leven, genietend van de zon, de grond, genietend van elkaars gezelschap en ook het gezelschap van de haan die, tussen twee haakjes, het gelukkigst is van allemaal.
Het heeft me erg geraakt om deel uit te maken van een team dat, ondanks het egoïsme dat wij als mensen bij ons dragen, in staat is geweest om deze dieren los te laten naar een meer natuurlijk leven. Om te delen in hun herontdekking van levensvreugde. Ze kwamen met ons mee in kleine kooien, zich gedragend als “eiermakers” in plaats van als dieren. We brachten ze hier en toen we hun kleine kooien openmaakten, wilden ze niet naar buiten komen, ze konden niet eens lopen. Ik opende hun deuren in de verwachting dat ze naar buiten zouden rennen, hun vrijheid tegemoet, maar niet anders was waar. Ze hadden hun hele leven in een kooi doorgebracht en waren niet in staat om te lopen. We hebben ze eruit gehaald (velen zonder veren) en waar we ze ook neerzetten, ze bleven bij elkaar, stil en bang.
In deze laatste paar dagen heeft het verschrikkelijk geregend in Medina, maar ze gingen niet op zoek naar beschutting in een van de hokken die voor ze gebouwd zijn. In plaats daarvan moesten Simonetta en ik ze allemaal een voor een naar binnen brengen in het kippenhok, drijfnat.



 We hebben ze daar dagen gehouden en heel langzaam begonnen ze te leren. In het begin wisten ze niet hoe ze op stok moesten komen om te rusten. Ze gingen dicht bij elkaar zitten op zoek naar beschutting en warmte, zoveel warmte dat we er 20 hebben verloren door verstikking. Ze waren zelfs de zorg voor hun eieren kwijtgeraakt en al hun dierlijke instincten. Een van hen had een poot uit de kom en die hadden we binnen in het kippenhok gezet, zij heeft daar een week gezet zonder te bewegen.
Gelukkig heeft Moeder Natuur dit in haar wijsheid opgelost. Veel van de kippen zijn al een aantal weken bij ons en nu gedragen ze zich “natuurlijk”. Als ze me binnen zien komen, dan volgen zij mij rennend, met hun vleugels fladderend, omdat ze weten dat ik ze voedsel breng.


 Ze krabben in de aarde, liggen op de grond en tillen hun vleugels op om warmte te vangen, ze nemen een zandbad, ze klimmen op stok, ze zingen, leggen eieren in hun nesten, ze eten gras, ze voelen de haan bovenop hun, alleen snappen ze niet wat dat is, en verder is er niemand gestorven. En als ik binnenkom, verwelkomen ze me en, dit mag raar klinken, zie ik een glimlach op hun snavels en het geluk schijnt in hun ogen. Het is waarschijnlijk mal, maar ik denk dat ze nu gelukkige kippen zijn, en ze herhalen dat, elke keer als ik ze zie. Ik zeg je dat wij kippen hebben geadopteerd en ik ben er trots op dat we ze een prettig leven kunnen geven en dat we iets terug kunnen doen voor wat ze voor ons hebben gedaan. Ik ben een kippenfan. Er zijn al zoveel beetjes en omhelzingen en kattenspinsels aan mij gegeven en nu ook lieve kakels.
Fermín
PS De manke kip leeft  nog steeds en het is erg grappig om te zien hoe ze van plek naar plek hopt en het laatste nieuws is dat ze nieuwe veren krijgt en dat ziet er zo schattig uit.