4/12/2013

Eentje over galgo’s



Laat me jullie vertellen over iets wat me is opgevallen sinds we galgo’s hebben gered in Andalucía, en dit is niets meer niets minder dan elke keer het geval namelijk dat er steeds meer Greyhounds tussen zitten, ze worden onjuist als Engelse Greyhound aangeduid aangezien het eigenlijk om de Ierse Greyhound gaat, en in dit geval ook Spaanse Greyhounds maar ik ben ervan overtuigd dat sommige van hen puur bloed van Ierse Greyhounds door hun aderen hebben stromen, vergeleken met de honden die we hebben opgehaald in Sevilla vroegen we ons af hoe dit zat, ook vanwege zo’n verhaal dat de galguero’s in Andalucía en Castilla vertellen, namelijk dat feitelijk de Spaanse Greyhound een lagere topsnelheid heeft, echter daarvoor wel meer uithoudingsvermogen op langere banen. Ze zeggen dat in Castilla de hazen groter en sterker zijn waardoor de races langer duren, dus hebben ze een Greyhound nodig met het uithoudingsvermogen van een volbloed Spaanse Greyhound, echter in het Zuiden is de haas kleiner en minder volhardend waardoor ze met een snelle Greyhound werken, een scheutje Iers bloed is dus welkom, maar de honden die wij hebben opgehaald de laatste maanden hebben tot zover voornamelijk Iers en vrijwel geen Spaans bloed. 



Mijn overtuiging is dat dit te maken heeft met de introductie van korte sprint races, ik weet niet of jullie daar al eens van gehoord hebben, korte sprints zijn voor geboren sprinters, ze hebben geen bochten maar bestaan uit een recht stuk, en dit soort races is geimporteerd uit Ierland, ik geloof dat ze dit nu hier in Spanje ook hebben opgepikt en ik geloof ook niet dat de honden die wij recentelijk hebben opgepikt géén pure Ierse Greyhounds zijn, weer zo’n merkwaardigheid uit de wereld van de galgueros. Groeten,  Fermín.