10/16/2013

Waarom de dingen gebeuren

Jullie weten vast al allemaal dat ik naast wetenschapper ook leraar ben en daarom geef ik mijn studenten altijd mee zich af te vragen waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren, zoals iemand met een wetenschappelijke interesse zich altijd afvraagt waarom, waarom gebeurt dit zoals het gebeurt, het heeft overduidelijk niets van doen met toeval of met goddelijke interventie, tenminste niet in de meeste gevallen, als je dit maxim toepast op menselijk gedrag dan hebben we het over zoiets als empathie, en daarmee komen we op iets dat echt ontbreekt in intermenselijke relaties, in Spanje zeggen we dat we meer gekte kennen bij andere mensen thuis dan bij ons zelf en misschien zijn we ook wel een tikkie arrogant of misschien weerspiegelt zo’n uitspraak juist het gebrek aan empathie, het is zoveel makkelijker kritiek te uiten dan te proberen te begrijpen waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren en misschien is het ook wel een stukje falen van onze intelligentie dit echt te doorzien, en in plaats daarvan onze eigen tekortkomingen als mens onder ogen te zien. Ik heb vaak het werk van anderen bekritiseerd, voor mij specifiek de hele wereld is okee totdat ze het tegendeel bewijst, maar de waarheid gebiedt me te zeggen dat hard werken is dit toe te geven, ik zal mijn aandeel opnemen, en mensen zien als dieren, hetgeen hier voor mij betekent, als pure en goede wezens.
Het is een gezonde doch ietwat anders-dan-andere filosofie en daarom beschouw ik het als een gegeven dat het niet mogelijk is het kwaad te installeren in een groep zo groot en divers als de galgueros, maar het is eerder een kwestie van onwetendheid, van traditie, iets dat ik al mijn hele leven heb waargenomen, maar misschien omdat ik zelf erg onschuldig ben, of misschien ook wel omdat ik Spaans ben, weiger ik toe tegeven dat wreedheid jegens dieren als een dominant gen aanwezig is in de Spaanse genen, meer dan wat dan ook omdat mocht dit het geval zijn, datzelfde gen ook in mij zou moeten zitten, en ik weet zeker dat dát niet het geval is.
Dit is de reden waarom ik ben begonnen met gesprekken met de Federación Española de Galgos, de Spaanse Galgo Federatie, precies omdat ik geloof dat je met praten de mensen kan laten begrijpen, en omdat het ook een kwestie van educatie is, onze valide gesprekspartner is de FEG en dat is temeer zo omdat – en dit zal jullie nog meer verbazen – omdat er dingen zijn waar we afspraken over kunnen maken, onder andere geloven wij dat het fokken met greyhounds aan banden moet worden gelegd en onder controle van een officiële instantie moet komen te staan, ze dienen niet zonder enige controle te worden gefokt, aan de andere kant zullen alle honden moeten worden geidentificeerd,  gevaccineerd en gefokt onder omstandigheden die recht doen aan hun natuurlijke behoeften. 
Aan de andere kant is het essentieel dat de galgueros wordt getoond dat ze een verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van hun dieren vanaf de geboorte tot aan hun dood en dat ze daarom alle natuurlijke stadia van hun leven moeten doorlopen op een waardige en natuurlijke manier, we moeten minder dieren fokken en ze beter opvoeden en als de honden aan het eind van hun carrière komen is wanneer het probleem zich voordoet, voor wat mij betreft moeten we voor hen zorgen tot hun natuurlijke levenseinde maar aangezien dat niet op korte termijn zal gebeuren, moeten we een keuze maken: tussen legaal doden of ze achterlaten in een asiel waar ze kunnen worden herplaatst bij gezinnen, omdat, en hier moeten we realistisch zijn, de asielen hebben vandaag de dag bij lange na niet de benodigde capaciteit om álle honden op te nemen die jaarlijks worden afgedankt, hetgeen betekent dat sommigen zullen moeten worden opgeofferd, gedood op een manier die zowel legaal is als humaan, wat ons weer met een ander probleem opzadelt namelijk dat niet veel dierenartsen bereid zijn een gezond dier te euthanaseren, klinkt extreem wellicht en ik zie er ook niet veel in maar men moet hun ethische bezwaren respecteren.
En de honden die in het asiel terecht komen? Is het ethisch verantwoord dat de galgueros hun honden daar zomaar kunnen achterlaten, hopsakee? Ik ben er van overtuigd dat dit in geen enkel land gebeurt zonder dat er een klein bedrag moet worden betaald, voor mij altijd te klein, voor de enorme daad van afdanking die er tegenover staat, dus is mijn visie dat de galgueros dit hele proces niet gratis en voor niks mogen doen, voor niets gaat de zon op en al mijn ervaringen met galgueros hebben mij geleerd dat niets voor hen belangrijker is dan wanneer iemand aan hun centjes komt, en daarom is het een zeer effectieve manier het fokken aan banden te leggen door elke keer geld uit hun zakken te halen, dan zullen ze niet zo veel dieren dumpen. Ze fokken maar raak omdat, zoals me daagde toen we laatst in een dorpje dieren gingen ophalen, ze al de allerkleinste dieren leren jagen en tegen ons zeiden alsof ze ons daarmee een gunst bewezen ‘kijk, deze gaat volgend jaar aan kop lopen’.
Kusjes, knuffels, knabbels en liefdevolle likjes.
Fermín.
(wordt vervolgd)