10/20/2013

Het waarom van de dingen II




In navolging op deel I. Er zijn mensen die zeggen dat wanneer wij de Galgos niet zouden redden, ze nog steeds op gruwelijke wijzen zouden worden gedood. Ik moet helaas toegeven, dat is in sommige gevallen nog het geval maar in de meeste gevallen gelukkig niet. Misschien is het omdat de jagers beschaafder zijn geworden of omdat ze bang zijn voor de slechte publiciteit, maar feit is dat er minder gevallen bekend zijn van gruwelijke daden onder Galgos. Ik ben echter bang dat ze gewoon geleerd hebben het beter te verbergen. FEG (Federacion EspaƱola de Galgos) sluit zich hierbij aan en we willen samenwerken om het leven van de Galgos te verbeteren.
Want na al die jaren heb ik helaas nog weinig vooruitgang gezien. Het gaat altijd hetzelfde: we hebben sterke kritiek op de Galgueros, beledigen ze op iedere mogelijke manier en halen de honden aan het einde van het jachtseizoen bij ze weg. We stellen ieder gruwelijk geval jaar na jaar aan de kaak maar tot op heden veranderd er niets. We moeten onze strategie dus aanpassen.
Een ander kenmerkend voorbeeld voor mij zijn de stierengevechten: hoe meer Spanjaarden zich er tegen keren, hoe meer er geprobeerd wordt deze gruwelijke traditie in stand te houden als onderdeel van de ‘ nationale identiteit’. Catalonie maakte in dit geval gebruik van het feit dat zichzelf niet als onderdeel van Spanje zien om het stierengevecht spectakel te verbieden (het was echter meer een politieke kwestie dan een beleid om dierenwelzijn te verbeteren).
Hoe dan ook, we moeten onze strategie aanpassen. Ook al betekent dat dat we om de tafel moeten zitten met onze vijanden (in dit geval gaat het gezegde ‘houd je vrienden dichtbij maar je vijanden dichterbij’ goed op). Ik vind het in dit geval niet meer dan logisch dat de Galgueros ons geld geven wanneer ze de honden bij ons achterlaten. Dit is geen smeergeld maar simpelweg een manier om onze kosten te dekken, een regel die voor iedereen geldt. De FEG sluit zich hierbij aan. Ook al is het voor ons als dierenliefhebbers soms lastig te begrijpen dat wij moeten investeren terwijl de Galgueros zo te werk blijven gaan.
Ik zet me al jaren met hart en ziel in omdat Galgos voor mij net zo belangrijk zijn als ieder ander ras. We kunnen niet toestaan dat ze misbruikt en verlaten worden, we moeten zorgen dat het probleem erkend wordt en dat het wordt nageleefd door de wet, zodat we meer invloed kunnen uitoefenen op het lot van deze geweldige dieren. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat deze strategie gaat werken maar ik weet wel dat er iets moet veranderen.We hebben jaren dezelfde strategie aangehouden en dat heeft niet gewerkt zoals ik zou willen.
Kusjes, knuffels, bijtjes en likjes, Fermin.
…wordt vervolgd