7/29/2012

Een leerzame wandeling in het Spaanse bos

Afgelopen vrijdag nam een Scooby werker zijn hond en mij mee voor een fijne wandeling in een Spaans pijnboombos vlakbij Medina del Campo. Na een hete zomerdag was het fijn om ´savonds te wandelen, in de schaduw, kijkend hoe de zon ondergaat tussen de bomen. Maar dit bleek geen gewone wandeling, het werd een interessant les voor mij over Galgueros (mannen die Galgo´s gebruiken voor de jacht op konijnen).

Tijdens onze wandeling kwamen we langs een droogstaande waterput en de werker floot in de put. Ik vroeg hem waarom hij dat deed en hij vertelde mij het verhaal over dat hij een keer aan het wandelen was met zijn hond, toen zijn hond bij de put begon te blaffen. Hij ging kijken wat eraan de hand was en hoorde een zacht gehuil vanuit de put. Hij belde de brandweer en zij kwamen om de hond eruit te halen. Tijdens de reddingsactie was zelfs het leven van de brandweerman in gevaar vanwege het gebrek aan zuurstof onderin de put. Ik weet dat de Galgueros hun honden vaker in de put gooien, maar het is toch een rare ervaring om zo´n put in het echt te zien waar honden in worden gegooid, die bijna nooit worden gevonden en gewond en alleen daar in het donker, doodgaan.


We wandelden verder en hij wilde mij de holen laten zien waar de vossen leven. Maar toen we een paar holen vonden stopte hij en keek naar de grond. Daar lag een dode vos. En hij vertelde me met een droevig gezicht dat de Galgueros waren geweest om de vossen te vergiftigen. Waarom zou je dat willen doen? – vroeg ik. Omdat vossen konijnen eten en ze willen dat de konijnen blijven leven voor de jacht. Arme vossen.

                    

We gingen verder, want hij wilde mij ook de grootste pijnboom van het bos laten zien. Eindelijk, een leuk iets dat hij me kan laten zien. En, vergeleken met de andere bomen, was het inderdaad een prachtige grote pijnboom! Hij zal wel al zeker honderd jaar zijn? – vroeg ik. Maar hij zocht naar iets op de grond. Vorige keer dat ik hier liep – zei hij – vond ik een dode adelaar. Hij was uit deze boom geschoten. Waarom? – vroeg ik. Omdat hij konijnen eet.

                    

Poeh, ongelooflijk. Dus het zijn niet alleen de Galgo´s en konijnen die lijden onder de jaarlijkse jacht, maar ook de onschuldige roofdieren die in de natuur konijnen eten worden vermoord voor deze stomme traditie. Waarom?