5/05/2012

Een geheimpje voor Dolly

Angst is een emotie gekenmerkt door een intens gevoel, meestal onaangenaam, dat ons beangstigt of ons doet geloven dat het ons pijn kan doen. Het wordt veroorzaakt door de perceptie van gevaar, echt of ingebeeld, in het heden, de toekomst of het verleden.
De ultieme uiting van angst is paniek, de paniek die ik in je ogen zie kleine Dolly. Ze zeggen dat de ogen de spiegels van de ziel zijn en daar moet een kern van waarheid in zitten want als ik in je ogen kijk en hoe ze je leven reflecteren, zie ik alleen maar angst.
Ik wou dat ik je verhaal kende kleine Dolly, ik wou dat ik wist wat voor gruwelijks er met je gebeurd is, in wat voor hel je hebt moeten leven, ik wou dat ik je angst kon voelen en kon begrijpen waarom het verdriet in je ogen alleen angst weerspiegelt.
Maar zal ik je eens een geheimpje vertellen  Dolly?
Angst is te genezen met liefde, want liefde is de afwezigheid van angst, je kunt geen liefde en angst tegelijkertijd voelen. Liefde kan je helen en de angst transformeren in moed.. moed die je nodig hebt om me te benaderen en te voelen dat de hand die ik je reik een hand is die bereid is je te helpen, liefde te geven, te genezen en om het vertrouwen terug te geven dat je een dag verloren bent. En die je kan leren me in de ogen te kijken en daarin gereflecteerd zien dat je nooit meer angst zult hoeven voelen.
En als je het ’t minst verwacht, word je op een dag wakker en kijk je om je heen en kun je je amper nog dat woord, dat gevoel herinneren... de angst. Dat is de dag dat je ogen de zuiverheid van je ziel laten zien, zonder enige angst in je ogen, de dag waarop je kunt zeggen: ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd niet bang meer ben geweest.

Dolly kwam zo’n 5 jaar geleden bij Scooby Zamora, werd meer dood dan levend uit het gemeentelijke asiel gehaald, waar, alsof ze nog niet genoeg leed had meegemaakt, een wezen zonder scrupules of medeleven die zich “menselijk” noemt, een vervaldatum zet op het leven van dieren en ze opneemt zonder enig mededogen of begrip voor het feit dat ze wezens zijn met gevoel, angsten en dromen, en met een wil te leven.
Dolly is altijd beschouwd als een niet plaatsbare hond met als enige reden: haar angst. Maar vergeet niet: je kunt geen angst en liefde tegelijkertijd voelen. Dolly heeft alleen je liefde nodig, heeft iemand nodig die bewust is van het feit dat ze zo angstig is, iemand met een eindeloos geduld die in staat is haar liefde te kunnen geven. Ze heeft alleen nodig dat ze begrepen en geholpen wordt, dat je haar je hart geeft en zij zal je zonder twijfel je het hare geven.
Help haar!