10/26/2017

MIJN VERBLIJF ALS VRIJWILLIGSTER BIJ SCOOBY

Afgelopen juli heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn geliefde galgo. Het deed me meer pijn dan ik ooit had meegemaakt, bijna alsof ik een kind moest missen. Sinds een heel aantal jaren volgde ik de site van Scooby, en over galgos omdat het een ras is dat me fascineert en waar ik me druk over maak. Ik had het gevoel dat ik iets met mijn emoties moest doen, iets constructiefs in plaats van in een diep gat vallen. Ik dacht na over eventueel vrijwilliger zijn en jullie hebben me die mogelijkheid gegeven. Dank je wel Irene voor alle afhandeling en informatie om dit avontuur te kunnen beleven.
Na overleg met mijn vrienden en na het ophalen van een hoop goederen, maakte ik de bagage klaar en vertrok uit Barcelona naar Medina del Campo in de tweede week van Augustus, met een hoop illusie en bijna 8 uur rijden voor de boeg. Ik had een lijstje gemaakt met hondjes want uiteindelijk wilde ik er een adopteren, want de plek die Lukas achter liet was vrij om een ander dier een zelfde toekomst te kunnen geven.
Bij aankomst ontmoette  ik Pablo Ordax, bedrijfsvoerder van de opvang, de personificatie van aardigheid en kalmte, ondanks de stress van het werk. Hij nam me mee voor een snelle tour en gaf me enkele aanwijzingen waar ik me mee bezig kon houden.
Ik installeerde me in een van de caravans en.. aan het werk. We moesten het eten klaar maken voor de kleintjes. Ik ben Andres gaan helpen, een hele aardige man, om het eten te verdelen en de emmers met water te vullen. Mijn eerste contact met de dieren van Scooby. Zo ontzettend veel, allemaal vragend om aandacht, een aai, eten.. maar we moesten verder met werken.
De volgende dag ontmoette ik Ana Merina, vrijwilligster bij Scooby die leeft door en voor de hondjes. Haar omgang met de dieren is fenomenaal. En na mijn taken als schoonmaak was ze zo geduldig en vriendelijk me mee te nemen bij de traditionele verdeling van snoepjes en worstjes, terwijl ze me informeerde over de honden die ik op mijn lijstje had staan en over anderen die misschien ook geschikt waren. Terwijl ik patio 2 schoon maakte, was er een kleine galga, heel verlegen, bij me in de buurt gekomen, een van de meest zwakke van de groep. Ana vertelde dat ze Claudia heette. Ik had haar niet op de lijst staan omdat ze heel jong was en er nog niet zo lang was, maar zonder dat ik me er van bewust was, had zij mijn hart gestolen.
De volgende dagen was het een kwestie van meer en meer schoonmaak, het klaarmaken van eten, een behoorlijk zwaar karwei maar met de beste energie en bedoelingen want iedereen, zowel vrijwilligers als vaste medewerkers gaan tot het uiterste om deze taken te volbrengen, en zo hun liefde en respect naar de dieren te laten zien. Het belangrijkste zijn de dieren, en daarnaast zijn er twee heel belangrijke punten: voeding en schoonmaak, en niet omdat het moet maar met liefde!
Aan het eind van elke dag, als ik alleen was, moest ik veel huilen, want dit zijn dingen die binnen komen, je beseft hoe wreed mensen zijn om onze honden in de steek te laten en te mishandelen. Maar tegelijkertijd is er ook de grootsheid van die andere soort mensen, die eigenlijk het belangrijkste zou moeten zijn. Ik denk ook terug aan bepaalde situaties met absolute tederheid van enkele dieren, die bij me kwamen, en ook van beetjes in mijn achterste, en de speeltouwen in de patio van de puppies, geknor en aaien van de katjes in de tuin. Ik heb speciale herinneringen aan patio 4F (mijn “gelukkige” patio) waar iedereen het met elkaar kon vinden en van de lieve Paci, waarvan ik hoop dat hij snel een thuis vindt.
Ik heb geweldige mensen leren kennen, zoals Cristina , de bonus van de opvang, die al aan de winter denkt en de jassen vermaakt zodat de hondjes geen kou lijden.
Dank je Cristina, dank je Ana voor je werk, geef een kus aan Lot (waarvan ik nog steeds spijt heb dat ik haar niet heb kunnen meenemen, Dank je Pablo voor je eindeloze geduld met al mijn vragen. Dank je Irene, die nog op vakantie was en zich de hele tijd over mij ontfermt heeft. Dank je Gonzalo, de dierenarts, voor zijn geduld en zijn humor bij tegenslagen,  dank aan de Zwitserse vrijwilligsters die in de tuin werkten, dank aan Lucy en Vanessa, de Belgische vrijwilligsters voor hun prettige gesprekken, dank aan Marcos, aan Oscar, aan de andere Pablo en aan Celio voor de gedeelde uren tijdens het brood ronddelen en de emmers vullen, dank aan Hoover en de andere medewerkster op kantoor om het verblijf voor mij mogelijk te maken.
Dank voor het me laten adopteren van deze lieve galga, Claudia, die iedere dag vooruit gaat en heel blij is, en ik met haar. Dank aan Scooby dat jullie zijn zoals je bent, een toevluchtsoord voor de dieren. Zolang je deze fantastisch plek niet hebt gezien kun je je geen voorstelling maken van alles wat jullie doen.
Ik ben met gebroken hart vertrokken, omdat ik alle dieren moest achterlaten maar vooral met hoop. Omdat jullie voor hen blijven vechten. Mijn oneindige dank is te weinig. Mijn beste wensen vanuit Barcelona.
Isabel

Als je interesse hebt om als vrijwilliger te werken zoals Isabel, schrijf ons dan naar voluntarioscooby@gmail.com (Spaans)  of volunteering@scoobymedina.org (andere talen)