11/06/2013

Het waarom van de dingen III



Het is nu meer dan 25 jaar geleden dat ik de eerste foto’s nam van opgehangen Galgos. Sinds toen hebben we veel bereikt: het aantal geboren Galgos is sterk afgenomen en door het geven van informatie hebben we voor elkaar gekregen dat aan het eind van het jachtseizoen een groot gedeelte naar ons wordt gebracht, waarbij een gedeelte van de jagers ons daar zelfs financieel in steunt.
Het is duidelijk dat geen Galgo wordt geweigerd om financiele redenen maar we proberen wel een ander beleid te voeren. Ik moet eerlijk zijn, in het begin kon ik me er niet helemaal in vinden maar na een aantal discussies met de andere leden van de board kwamen we tot de conclusie dat het het waard is om te proberen. We hebben de residencia geopend voor de Galgueros, zodat ze de honden aan het eind van het jachtseizoen kunnen brengen. Cobie zorgt dan voor ze voor een redelijk bedrag en ze worden naar ons toegebracht, we hoeven geen grote afstand af te leggen om ze ergens te halen. Ik moet toegeven dat in het begin – en ook nu nog soms- ik een naar gevoel krijg van deze samenwerking, maar aan de andere kant hebben we op deze manier meer invloed op het leven van de Galgos. We vragen ook van de Galgueros dat ze ze goed behandelen tijdens het jachtseizoen, net als dat wij doen, en ze aan het eind van hun werkende leven een fijne ‘pensioenplek’ te geven, en dat weten we zeker als ze bij ons terechtkomen. 
Dit allemaal te doen zonder enige kosten in rekening te brengen bij de Galgueros lijkt me enigzins raar, maar recentelijk zijn er mensen in de wereld van dierenwelzijn die zeggen dat we crimineel geld zouden aannemen en hiermee zouden bijdragen aan het in stand houden van de geweldsketen. Maar zelfs ik, met mijn hart voor de Galgos, zie in dat je soms je strategie moet aanpassen om vandaag de dag resultaat te bereiken.
Momenteel begint Cobie wel met het weigeren van sommige Galgos in de residencia omdat ze geen respect hebben voor de wet en honden ongevaccineerd en ongechipt brengen. Daar kunnen we niet aan beginnen, want we willen ons niet mengen in illegale praktijken. Dus dat is het verhaal, het verhaal van verschillende kanten, zodat je kan zien wat werkt en wat niet. Ik denk dat ik ook weet wat werkt en daarom doen we het op deze manier bij Scooby.
Kusjes, knuffels, bijtjes en liefhebbende likjes, Fermin